משרד עו״ד מיכל אופיר ונוטריון

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם למנות לעצמו מיופה כוח אשר יוכל לפעול בשמו ולקבל עבורו החלטות, בעת שנותן ייפוי הכוח (להלן “מייפה הכוח”)  לא יהיה כשיר לקבל החלטות בעצמו.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר למיופה הכוח לתכנן את העתיד, בין אם מדובר בתכנון הזקנה, ובין אם מדובר באדם צעיר המודע לכך כי קצב החיים מטורף ודברים עלולים להשתנות כל הזמן.

ייפוי הכוח המתמשך מייתר את הצורך לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי אפוטרופוס, הליך בירוקרטי מורכב הכולל הגשת דו”חות לאפוטרופוס הכללי. מובן שאין הדבר פוטר את הממונה מהחובה לפעול לטובת מייפה הכוח.

מידע נוסף

?מי רשאי לתת ייפוי כוח מתמשך

.כל אדם מעל גיל 18 שמסוגל להבין מה היא משמעותו של ייפוי כוח, רשאי למנות לעצמו מיופה כוח

ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקפו כאשר מייפה הכוח לא יהיה כשיר לפעול בעצמו.

ייפוי הכוח המתמשך מתייחס לשלושה תחומים: אישיים, רפואיים רכושיים, כאשר המצווה הוא שמחליט למה מהם להתייחס ותחת אלו מגבלות.

עריכת ייפוי הכוח המתמשך הנו תהליך המצריך חשיבה ותכנון, וישנה אפשרות לתת הנחיות כיצד ומתי יופעל ייפוי הכוח המתמשך.

הליך החתימה על ייפוי כוח מתמשך

עריכת ייפוי כוח מתמשך נעשית במשרדנו או בביתו של מייפה הכוח, לפי בקשתו, באווירה נעימה, תוך התייעצות עם עו”ד מנוסה אשר עבר הכשרה של האפוטרופוס הכללי ומתן הסבר הן למייפה הכוח והן למיופה הכוח, בדגש על כל פרט ופרט.

מייפה הכוח יישב תחילה לבדו עם עורך הדין לקבלת הסבר מפורט על כל ההשלכות של מתן ייפוי כוח מתמשך. עורך הדין יוודא עם מייפה הכוח כי זהו רצונו וייעץ לו במקרה שיידרש לכך, כך שייפוי הכוח המתמשך יישקף את רצונו החופשי של מייפה הכוח.   

 לאחר מכן ייפגש עורך הדין עם מקבל ייפוי הכוח המתמשך ויסביר לו את המשמעויות השונות במינויו.  

במסגרת ייפוי הכוח המתמשך יהא מייפה הכוח רשאי להחליט האם ברצונו כי האפוטרופוס הכללי יידע את קרובי משפחתו על כניסתו לתוקף של ייפוי כוח זה.

מייפה הכוח רשאי להחליט האם ברצונו לאפשר למיופה הכוח לקבל החלטות הנוגעות לאשפוזים פסיכיאטריים, ויכול הוא גם להחליט האם רצונו כי החלטתו של מיופה הכוח תגבר על החלטות מייפה הכוח, במידה ומייפה הכוח לא יסכים להתאשפז בבית חולים פסיכיאטרי או לקבל טיפול פסיכיאטרי. הסכמה כזו צריכה להיות נתמכת בחוות דעת פסיכיאטרית, בטרם חתימת ייפוי הכוח המתמשך. דהיינו, כאשר נחתם ייפוי הכוח המתמשך שבו מוותר מייפה הכוח על זכויותיו לחזור בו מהסכמתו לטיפולים פסיכיאטריים ע”י החלטת מקבל ייפוי הכוח, הדבר צריך להיתמך בתעודה של פסיכיאטר המאשר כי תוצאות הסכמה זו הובהרו היטב למייפה הכוח.

בנוסף, ניתן לקבוע מיופה כוח חלופי אשר יחליף את מיופה הכוח כשזה לא יוכל להמשיך בתפקידו, הן מכוח הסיבות המנויות בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, והן מרצונו החופשי.

לאחר קבלת הסכמות מייפה הכוח ומיופה הכוח, נתקדם לחתימה על ייפוי הכוח והפקדתו אצל האפוטרופוס הכללי (ככלל, עורך הדין מפקיד את ייפוי הכוח באופן אלקטרוני, אך מייפה הכוח יכול לבקש להפקיד בעצמו, במשרדי האפוטרופוס, את ייפוי הכוח המתמשך). 

מידע נוסף

?מתי נכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף

 מייפה הכוח יכול לקבוע כיצד יכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף.

בהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות- התשכ”ב 196, ייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף כאשר מייפה הכוח לא יהא כשיר לקבל החלטות בעצמו, והדבר יוכח על-פי חוות דעת רפואית. אלא שהנחיה  זו היא דיספוזיטיבית, ומייפה הכוח יכול לקבוע בעצמו כיצד ייכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף (לדוג’- עפ”י חוו”ד רפואית של רופא משפחה). 

ישנה אפשרות לקבוע כי החלק המתייחס לעניינים הרכושיים בייפוי הכוח המתמשך, ייכנס באופן מיידי לתוקף (או במועד אחר שייקבע מייפה הכוח). במקרה כזה, יקבל החלק הרכושי בלבד תוקף במועד הנקבע, ומיופה הכוח יוכל להשתמש בו בהתאם לדיני השליחות.

במצב בו איבד מייפה הכוח את צלילותו, על מיופה הכוח להודיע לאפוטרופוס על כניסתו של ייפוי הכוח המתמשך לתוקף, בהליך פשוט ע”י הגשת הצהרה חתומה, ובהתאם להנחיות שנקבעו בייפוי הכוח המתמשך.

 ייפוי כוח מתמשך מאפשר לפעול תקופה קצרה לאחר הפטירה, ומונע בעיות בקיום כבודו האחרון של האדם, שכן ניתן לעשות שימוש בייפוי כוח מתמשך עד 90 יום לאחר הפטירה.

שימו לב

ייפוי כוח מתמשך לא יחול על פעולות לפי חוק החולה הנוטה למות- תשס”ב 2005, ואינו מדבר על פעולות מפסיקות או מאריכות חיים. לשם כך יש לערוך מסמך נפרד אותו שולחים למשרד הבריאות.

כמו כן, ייפוי כוח מתמשך אינו צוואה, ולכן המלצתנו היא לערוך צוואה במקביל לעריכתו.  

משרדנו היה בין הראשונים שהוסמכו לבצע ייפוי כוח מתמשך, וכבר ביצענו עשרות ייפוי כוח מתמשכים. את הניסיון הרב והכלים שצברנו במהלך השנים, אנו מביאים איתנו לתהליך עריכת ייפוי הכוח המתמשך.

נשמח לעמוד לשירותכם.

מידע ומאמרים נוספים

חוזה נישואין

יותר ויותר זוגות בוחרים היום להשאיר את הרבנות מחוץ לקשר הזוגי, הם בוחרים להחליף את טקס הנישואין הדתי בחתימה על חוזה נישואין מול עורך דין. לטענתם, חוזה נישואין

<< למאמר המלא

הסכם הורות

בשנים האחרונות מבנה המשפחה המסורתי משתנה מעט, אנו מבחינים בסוגים שונים של משפחות והורות. היום ישנם מקרים רבים בהם שני הורים בוחרים להביא ילד משותף

<< למאמר המלא

כתובה מהי?

כתובה מהי/ עו”ד מיכל אופיר כתובה היא למעשה חוזה בין שני בני הזוג הנחתם ביום הנישואין בסמוך לחופה בנוכחות הרב, שבו מתחייב הבעל לפרנס את

<< למאמר המלא

חוק יחסי ממון

חוק יחסי ממון חוק יחסי-ממון בין בני-זוג, התשל”ג-1973 פרק ראשון: הסדר מוסכם 1. הסכם ממון : הסכם בין בני-זוג המסדיר יחסי-ממון שביניהם (להלן – הסכם

<< למאמר המלא

ירושה

ירושה/ עו”ד מיכל אופיר  הדין במדינת ישראל דוגל בחופש הירושה. משמע, מותר לאדם להוריש רכושו למי שרק ירצה. עליו רק לרשום צוואה- ונטיית בית המשפט

<< למאמר המלא

הסכם חיים משותפים

ידועים בציבור שאין בכוונתם להנשא יכולים לערוך הסכם לחיים משותפים המתייחס לזכויות הרכושיות של כל אחד מהם. בהסכם זה, בדומה להסכם ממון מסדירים הצדדים את

<< למאמר המלא

ייפוי כח נוטריוני

יפוי כח נוטריוני יפוי כוח נוטריוני הינו ייפוי כוח המתייחד בכך שהחתימה על גביו מאושרת על ידי נוטריון, לאחר שהנוטריון מוודה את זהותו של החותם

<< למאמר המלא